Zpěv a hudba při jiných bohoslužbách

velmi stará (2. stol., vznik v oblasti Egypta, Sýrie - samostatní mniši v poušti), v 6. stol. se stává součástí řehole řádu sv. Benedikta, zpěv žalmů a čtení z Písma

Části:

  • matutinum - ve 2 h ráno, nejdelší (1,5-2 hod., maiorus)
  • laudes - ranní chvály - při východu slunce (maiorus)
  • prima - v 6 h (minorus)
  • tertia - v 9 h (minorus)
  • sexta - ve 12 h (minorus)
  • nona - v 15 h (minorus)
  • vesprae - nešpory - při západu slunce (maiorus)
  • completorium - kompletář - před spaním (minorus)

horae maiorus/minorus (hodinky velké a malé - podle délky)

Ve středověku mniši promodlili (tj. také prozpívali) 6-7 h denně.

Officium:

  • základ: žalmy (laudes, vesprae - 4 žalmy s antifonami)
  • responsorium
  • krátká čtení z Písma sv.
  • kantika - lyrický text; Kantikum kantikorum (Píseň písní) a 3 novozákonní: Zachariášovo (ranní chvály), Panny Marie (nešpory), Simeonovo (kompletář)
  • texty: v breviáři

Hlavní změny po koncilu:

  • národní jazyk (nepovinně)
  • zrušeno matutinum, nahrazeno motlitbou se čtením
  • zrušena prima
  • změněn pořádek
  • místo 5 žalmů jen 3 a změněny texty antifon
  • zpívané officium koncil nevyřešil, většina řádů zpívá předkoncilní

Možnosti:

  • náhrada za mši sv. - chybí eucharistická modlitba, po přímluvách je rovnou Otčenáš
  • spojení s jiným obřadem - svátost, pohřeb, žehnání (varhan, lavic, obět. stolu,...)
  • bohoslužba slova s rozšířenou hudební složkou - varianta duchovního koncertu, doporučeno v době adventní a postní, může být pojata velmi volně - např. prokládání čtení z Písma s hudbou, vhodné je určité tématické zaměření

  • při mši nebo mimo mši sv.
  • písně 921-5, zpívá se aleluja
  • regionální odlišnosti
  • závěr - vynáší se rakev
  • písně: Matičko Kristova, velikonoční (po celý rok), nejsou vhodné mariánské (Ave Maria není čístě mariánský text, jde o offertorium 4. neděle adventní)
  • liturgické rozdíly: doba velikonoční/mimo velik., pohřeb dospělého/dítěte, pokřtěného/nepokřtěného - různá čtení, jiný žalm a aleluia

Requiem

kombinace propria a ordinaria, skládána obvykle k určité příležitosti (oslava velikosti zemřelého - jsou spíše slavnostní, monumentální), vhodné spíše ke mši za zemřelé

Součásti:

  • introitus
  • Kyrie
  • Dies irae (sekvence, dnes je zrušená, ale lze ji hrát) - bývá to nejdelší část
  • offertorium Domine Jesu Christe
  • Sanctus
  • Agnus
  • communio Lux aeternam (Světlo věčné ať mu svítí)

-PM-

  1. Mešní řád (ordo missae)
  2. Zpěvy mešního propria (proprium missae)
  3. Zpěvy ordinária (ordinarium missae)
  4. Zpěv a hudba při svátostech
  5. Zpěv a hudba při jiných bohoslužbách
  6. Liturgický rok
  7. Velikonoční triduum
  8. Okruh velikonoční (mimo tridua)
  9. Okruh vánoční
  10. Liturgické mezidobí (tempus per annum) a slavnosti Páně
  11. Proprium de sanctis - svátky svatých
  12. Dějiny křesťanského bohoslužebného zpěvu - I. a II. fáze
  13. Dějiny křesťanského bohoslužebného zpěvu - III. a IV. fáze
  14. Vývoj hudebního zápisu gregoriánského chorálu
  15. Systém gregoriánských modů
  16. Druhy gregoriánského chorálu, psalmodie
  17. Sekundární vrstva gregoriánského chorálu - tropy a sekvence
  18. Chrámová hudba vícehlasá - rané formy
  19. Chrámová hudba vícehlasá - ars antiqua, ars nova, ars subtilior, anglický vícehlas
  20. Liturgická hudba 15. až 16. stol.